De beslissende puncties.

21 mei 2013 - Almelo, Nederland

Vanmorgen zijn we om 9.00 vertrokken vanuit het ziekenhuis in Almelo naar het UMCG. We waren netjes op tijd, maar we moesten toch een tijd wachten voordat er bloed werd afgenomen. In Almelo hadden ze al bloed afgenomen, maar Groningen wilde toch nog meer gegegevens. Dat was OK, maar er kwam helaas geen bloed terug uit de VAP. Opspuiten ging gek genoeg wel. Kai moest daarom extra geplaagd worden  om bloed uit een ader van zijn arm te prikken. Kai heeft even op zijn tanden moeten bijten, maar ook dit was zo gepiept. Achteraf bleek dat een dopje (terugslagventieldopje) aan het uiteinde van de inspuitopening in de slang van de VAP ingedrukt bleef, omdat het beschadigd was. Deze werd vervangen na de narcose en alles werkt weer naar behoren. De leuco's waren 1,3, Hb was alweer 5,8 (na de transfusie van eergisteren) en de trombo's waren 77. Na de chemo's zijn alle waarden langzaam weer gestegen, wat een op goed teken duidde. Het beenmerg maakt waarschijnlijk weer goede cellen aan. Dit moet uit de puncties blijken van vandaag. De uitslag van deze puncties horen we hopelijk vrijdag. Dan begint Kai met een nieuwe blok met andere soorten chemokuren. Het beleid van de dietiste wordt uitgestippeld. Het is de bedoeling dat Kai weer zelf gaat eten en dat wat Kai nog niet zelf kan of wil eten, aangevuld gaat worden met de sondevoeding. Hopelijk kan hij het in de toekomst helemaal zelf, maar dat is nog te hoog gegrepen. Stap voor stap. Kai gaat vanavond weer terug naar het ziekenhuis in Almelo om hem nog even in de gaten te houden en de Natrium (wat nog iets te laag was) aan te vullen. De prednison zorgde voor een hogere bloeddruk, zodat hij hiervoor amlodipine kreeg. Maar hij bouwt de prednison af en dus moet zijn bloeddruk even in de gaten gehouden worden om het medicijn hiervoor ook af te kunnen bouwen. Ook moet Kai nog meer aan sterken. Donderdag wordt er weer bloed geprikt om te beoordelen of de kuur van vrijdag door kan gaan. Vanaf nu gaan de kuren pas door als de bloedwaarden goed zijn. De kuur van vrijdag (als het door gaat) duurt de hele dag i.v.m. het uitspoelen van de kuur. Dan horen we ook of wij naar huis mogen of nog niet.

Kai heeft toch een virus in zijn darmen. De zogeheten Rotavirus wat de diarree en misselijkheid veroorzaakte. Hij moest hierdoor als laatste voor de behandeling onder narcose, zodat andere kinderen niet besmet kunnen raken. Uitslapen gebeurde weer op de poli en niet op de uitslaapkamer met dezelfde reden. De behandeling en de narcose ging weer uitstekend. Dr. de Bont (hoofdbehandelaar) deed de punctie zelf. Kai werd weer "dronken" wakker. Hij sprak weer met een dubbele tong. Hij gaf zijn bestelling voor het eten alweer door tijdens het wakker worden. Na het uitslapen zijn we richting Almelo vertrokken met een pitstop bij de Mac. Kai heet nu een hele happy meal en een extra hamburger gehad. Tijdens de verdere rit werd hij erg moe van de narcose en de MTX behandeling in zijn ruggemerg. Hij is even wakker geweest om uit te stappen en om naar zijn kamer te gaan. Nu slaapt hij alweer. Hopelijk wordt morgen een top dag. Ik ga me ook maar eens klaar maken voor de nacht. Welterusten allemaal!

1. Marjolein:
    21 mei 2013
    Fijn een beetje goed nieuws... Slaap lekker en we denken aan jullie
    Liefs majo herwert en Sem
  2. Fam. Meijer:
    21 mei 2013
    Spannned allemaal, wij duimen voor een goede uitslag en wij wensen jullie morgen een top dag en de dagen erna ook natuurlijk!

Groetjes
  3. Mama:
    Lieve kanjer,
    Heerlijk, die hamburgers.... Fijn ook dat het allemaal weer goed gegaan is. En voor jou is het misschien wel net zo lekker rustig om nog een paar dagen aan te sterken in het ziekenhuis. Dit keer samen met papa, ben je ook even verlost van het geklets van mama... Lieve kanjer, Vico, Mika en ik zijn trots op je! Tot morgenmiddag!
  4. Miranda:
    21 mei 2013
    Zie maar topper, je kan het!!!

Dikke knuffel van ons xxx
  5. Fam. Gemser:
    21 mei 2013
    Fijn om te horen dat het beter gaat. Die Happy Meal van de Mac doet wonderen. Het is je gegund kerel. Papa ook natuurlijk. Een lange dag.......een welverdiende rust. Tot sprekens maar weer.

Groet familie Gemser
  6. Debbie:
    22 mei 2013
    Hele dikke knuffel kerel! Hou de moed erin he. Het gaat de goede kant op zo te lezen :) Ik denk heel erg veel jou! Xxx
  7. Meneer Menno:
    22 mei 2013
    Hallo Kai!!!!,hoe gaat het met jou???, we missen je heeeel!!! erg.
    we denken heel veel aan jou we hebben in de klas al heel veel tekeningen gemaakt voor jou groeten sara en lyen groep 4a de triangel
  8. Emmy en Martin:
    Hoi Kai

We hebben van opa en oma Steenberg gehoord dat je een kanjer bent maar dat ben je zeker als we het allemaal lezen.
    Wij willen ook dat je nog veel hamburgers mag eten en gauw naar huis mag.
    Trouwens jij en Vico nog geluk gewenst met jullie Kampioenschap.
    Wat hebben jullie een mooi broertje Mika.

Groetjes
    Emmy en Martin
  9. Babette:
    22 mei 2013
    Lang leve de Mac! Goed bezig Kai. Bij met deze eerste resultaten. Op naar meer goede resultaten op vrijdag. Mijn duimen zijn al blauw!! ;-)

Liefs,
    Babette