1e blok van 4 chemo dagen achter de rug.

1 juni 2013 - Nijverdal, Nederland

Gisterenochtend kreeg Kai de laatste gift van de Ara-C (cytarabine) van deze week door de kinderthuiszorg. Alles ging voorspoedig, totdat de naald uit de VAP kon. Het verwijderen van de pleister was erg vervelend en pijnlijk. De doorzichtige pleister was nu van een andere soort dan de vorige keren. Deze kleeft ontzettend goed, waardoor de kleine haartjes met het verwijderen van de pleister mee getrokken werden. De vorige keer hadden ze een epiduraalpleister gebruikt, die gemakkelijker en minder pijnlijk verwijderd kon worden. Een goede leer voor ons voor de volgende keer. Ook hebben we met Kai afgesproken om een gaasje onder de plakker te stoppen op plekken waar kuiltjes zijn door zijn lichaamsbouw. Op die plaats kan het al niet op zijn huid gaan plakken. Na deze vervelende handeling en na een paar traantjes weg gepoetst te hebben, had Kai erg veel zin in school. Hij heeft die ochtend 1 uur en een kwartier op school volgehouden. Toen hij thuis kwam was hij niet zo afgemat als de dagen ervoor.

In de middag heeft Kai samen met mama boodschappen gedaan in het centrum. Vico was spelen bij zijn vriendje Cas. Op de terugweg heeft mama Vico weer opgehaald. Ondertussen heb ik dingetjes geregeld, waaronder het afhandelen van zaken voor het omruilen van de auto. De Laguna heeft zijn beste tijd gehad. Nu is het tijd voor een Astra. Vico heeft mij vergezeld met de ruil in de namiddag, want als het om auto's gaat dan is Vico erbij. Kai en Vico kregen van Jurgen een tasje met schrijfgerei en een echte schroevendraaier. Nu moet ik uitkijken dat niet alles is losgedraaid door de jongens. Vooral Vico kan alvast gaan oefenen voor automonteur ofzo.

's Avonds zijn we weer met z'n allen naar de avondvierdaagse gegaan. Dit keer wilde Kai de hele tocht mee. Wel met behulp van de rolstoel, maar toch. Tijdens de tocht is hij voortgeduwd door iedereen die maar wilde. Kai had grote schik. Vlak voor het einde, werden we opgewacht door Ciska (gastouder). Zij verraste de kids met een kleinigheidje voor hun prestatie. We vonden het top dat zij er was, want ook zij heeft heel wat te verduren gehad. Zij kent nu twee kinderen waarvoor zij zorgde, die dezelfde vervelende ziekte hebben. Eerst Danisha en nu Kai. Voor haar ook erg moeilijk. Zowel Kai als Vico hebben de tocht volbracht zonder enige tekenen van vermoeidheid. Thuis moest het nog even gevierd worden met de lekkernijen die ze gekregen hadden van Ciska, buurvrouw Jolanda en ons. Uiteindelijk werd het toch wel tijd om naar bed te gaan voor een welverdiende nachtrust.

Kai is zodanig aangesterkt, dat hij vandaag iedereen verraste met het zelfstandig opstaan en gaan zitten. We vonden het al knap, dat hij weinig tot geen last had van de kuur van afgelopen week. We vinden het super dat hij nu ook nog lichamelijk en conditioneel blijft aansterken. En ook zijn gewicht blijft langzaam maar gestaag toenemen. Vanochtend zat hij al op 27,8 kilo. We zijn er nog niet, maar hij doet erg zijn best en eet netjes al zijn bordjes leeg en vaak 's avonds nog een vierde maaltijd (gisteren kale macaronivlinders).

Mika is een beetje van zijn normale ritme af. Hij lijkt wel zo'n regeldagje te hebben, vraagt om wat meer voeding dan normaal. Gisteravond heeft hij voor het eerst een doekje gepakt en zijn mondje begint ook steeds dichter bij een glimlach te komen. Omdat we zijn nieuwe ritme niet helemaal begrijpen, huilt hij nou ook wel iets meer. Manuela heeft al een paar dagen erg last van zere voeten. Gisteren kwamen daar vlekke op de armen bij en vanochtend rode wangen. Wat denk je: Manuela heeft ook de vijfde ziekte. Nou maar duimen dat Kai en Mika het niet ook krijgen...

Vanochtend hebben we visite gehad van Mirthe, Joost, Stijn en Agnes. Mirthe was woensdag jarig. Omdat Kai niet naar haar toe kon komen, kwam ze maar naar Kai toe. Ze nam een lekker taartje mee en we hebben gezellig de verjaardag gevierd. Even lekker bijgekletst en een spelletje Take 5 gedaan. Agnes en Kai waren de winnaar, Manuela was de grote verliezer...

Tenslotte zijn Vico en ik samen met Mika naar de Jumbo geweest en mama en Kai samen naar de Lidl. Toen mama en Kai daar waren, bleek er een open dag in de autotunnel. Mama en Kai zijn samen met treintje Bello door de tunnel geweest. Erg leuk.

1. Oma vinke:
    1 juni 2013
    Hoi allemaal.
    Wat hebben jullie al veel gedaan en wat goed dat Kai de vierdaagse ook heeft meegedaan.
    Het eten gaat je ook steeds beter af en gelukkig kom je weer een beetje aan, ga zo door er moeten nog een paar kilo's bijkomen.
    Manuela, wat vervelend dat je nu ook de vijfde ziekte hebt.
    Kusjes Oma en Opa.
  2. René Baltes:
    1 juni 2013
    Kai ik ben erg trots op je ! :-)
  3. Opa en Oma Steenberg:
    2 juni 2013
    Kai en Vico , van harte met het behalen van de eindstreep van de avondvierdaagse ,goed gedaan hoor.
    Heel veel rijplezier met jullie Astra ,nog maar niet gaan sleutelen Vico ,Kai goed blijven eten en weer op gewicht komen .
    Mika lekker door groeien zo mamma Manuela snel herstellen van de vijfde kinderziekte en pappa Erwin zorg goed voor allen en voor jezelf.
    Liefs opa en oma
  4. Jelmer Agnes Mirthe Joost Stijn:
    2 juni 2013
    Hoi het was gezellig bij jullie gisteren en echt super van je Kai dat je zelf de bank afkwam en zelf naar de wc ging!! Vandaag had Mirthe judowedstrijden en is ze 2e geworden, goed hè? groetjes en liefs van ons vijfjes!!
  5. Lisa:
    Hoi Kai,

Ik vond het leuk je bij de avondvierdaagse te zien.
    Ik hoop je morgen op school nog te zien.
    Vandaag (2-6) heb ik de Leontien Ladies Ride gefietst. De tocht was 35 kilometer. Er stond wel veel wind.

Groetjes,

Lisa