Laatste geplande opname. Ook de laatste dag?

10 september 2013 - Nijverdal, Nederland

Zondagavond had Vico bij thuiskomst toch last van alle indrukken, die hij opgedaan had tijdens zijn bezoek bij Kai op de afdeling in het UMCG. Alle zieke kindjes lieten een diepe indruk achter. Hij maakte zich daardoor zorgen over Kai en alle emoties moesten thuis er even uit. Gelukkig kon mama hem troosten en sliep Vico snel in voor een nieuwe leuke actieve dag. Na een dag school gaat hij voor de eerste keer naar de zwemles voor diploma B.

Kai zette zijn plasserij goed door in de nacht. Gelukkig was de frequentie wel wat afgenomen, maar het bleef voor ons beiden een gebroken nacht. We bleven wat langer liggen en Frouke kwam later terug voor het ontbijt. De kuur nam zijn maximale tol. Kai had zoals gewoonlijk geen trek, geen dorst en nergens zin m.b.t. activiteiten. Lekker in bed liggen TV kijken en af en toe op de tablet om spelltjes te doen. Daar bleef het bij. Verder was hij best goed te pas.

Omdat deze opname de laatste geplande was, hebben we de afdeling getrakteerd op cake en chocolaatjes voor bij de koffie. Ook kreeg de afdeling een nieuw zoekboek. Met zo'n boek kunnen kindjes afgeleid worden als ze iets vervelends moeten door maken, b.v. bloed prikken. Kai had daar in het begin van zijn ziekte erg veel steun aan. Verder kreeg de afdeling een bijdrage voor in de pot om een keer iets leuks te kunnen gaan doen met z'n allen. Het werd erg gewaardeerd, want iedere zuster die zorg geboden had aan Kai, kwam even langs om te bedanken.

De vingerprik werd vandaag wel erg vroeg gedaan. Al om 13.30 werd er al geprikt. Nog eerder dan gisteren. We hadden stille hoop dat de uitslag dan ook lekker vlot binnen zou zijn. Dat was een valse hoop. Pas tegen 17.30 hadden we de uitslag. Later dan alle vorige keren, maar de uitslag loog er niet om. Het was zelfs 77. Dik onder de 100, terwijl hij gisteren 345 had (ver boven de 180). Ondertussen had hij ook nog een booster gekregen voor zijn foliumzuur d.m.v. Leucovorin. We mochten naar huis, maar Kai wilde eerst alles in halen wat hij nog niet gedaan had afgelopen dagen. Hij zal en moest eerst rondjes fietsen, nadat hij ontkoppeld was van zijn infuus. Ik ben maar vast een uitritkaart gaan halen, want dit gaat nog even duren. Eindelijk had Kai het er naar. De VAP-naald mocht er uit. Dit ging voorspoedig en zonder al te veel last. Kai kreeg ook iets van de afdeling vanwege de laatste opname. Hij kreeg het spel Panic tower. Torens bouwen volgens opdrachten, maar ze mogen niet omvallen. Hartstikke leuk, bedankt. De afdeling heeft er wel goed aan gedaan om dit spel pas te geven op het moment dat we weggingen, want anders was de kamer een chaos geworden met al dat blokken geweld.

Onderweg naar huis moest natuurlijk de gebruikelijke stop gemaakt worden bij de Mac. Dan kan ons meneertje wel weer goed eten, hmmmm. Om 19.45 waren we dan eindelijk thuis. Tegen tienen ging Kai pas naar bed, maar de regen hield hem wakker. Bij mam en pap ging het een stuk beter, maar Livje zorgde toch voor weer een gebroken nacht. Zij moest zo nodig weer spelen, uitgerekend midden in de nacht. Kai heeft daarom eerst lekker uitgeslapen en we kijken nog even aan wat we in de middag gaan doen.

1. Jelmer Agnes Mirthe Joost Stijn:
    10 september 2013
    Ach die lieve Vico, het is ook niet niks hè, al die indrukken... goed dat je even lekker kon uithuilen!
    En fijn dat het er allemaal zo positief uitziet voor jou Kai! Leuk dat je dat spel hebt gekregen en weer lekker hebt gegeten bij de Mac. Succes weer met alles en tot de volgende keer!
    Groetjes uit Deventer.