Iedereen een geweldig 2014!

31 december 2013 - Nijverdal, Nederland

Wat een jaar was 2013 voor ons.... We hebben heel wat slechte momenten gehad. Het begon in februari met de zwangerschaps hogebloeddruk, overgaand in zwangerschapsvergiftiging van mij. Na 9 moeizame weken moest Mika bij nog maar 35 weken gehaald worden. Toen Mika 10 dagen oud was bleek dat Kai leukemie heeft. De alles overheersende angst in het begin, de vele moeilijke momenten met zijn toen zeer zwakke gezondheid, je kind moeten helpen opstaan en rondrijden in een rolstoel, de vele rotmomenten tijdens de behandelingen, het troosten als er weer een pleister afgehaald moest worden of er weer een drankje gedronken moest worden, het af en toe geplaagd worden op school, het was niet makkelijk....  Het overlijden van medestrijder Roan heeft ons ook erg aangegrepen (en hij is nog steeds veel in onze gedachten). We hebben Laika moeten laten inslapen. Er waren zorgen om de ziekte van mijn vader. En op de maandag voor kerst hoorde mijn schoonzus Birgit dat ze borstkanker heeft, ze wordt vandaag geopereerd. Als je het zo op een rijtje zet is het niet niks....

Hoe kunnen jullie hiermee omgaan, wordt ons vaak gevraagd. Dat komt omdat er ook vele prachtige momenten naast staan. Dat we Mika in goede gezondheid hebben mogen krijgen, ons volledig onverwachte wondertje. Zijn eerste lach, de eerste keer draaien, lopen in de loopstoel, het doorslapen, het lange uitslapen (tot een paar weken terug, nu is het vaak 6.45 uur en soms nog eerder...), zijn makkelijke aard, hij geeft ons heel veel vreugde. Het veterstrikdiploma van Vico, zijn zwemdiploma A en B, de eerste 2 tanden die in deze kerstvakantie gewisseld zijn, de vele nachten van samen knuffelen en slapen in het grote bed van papa en mama als 1 van de beide bij Kai in het ziekenhuis was, de ondeugende streken van dit mannetje die veel meer de grenzen opzoekt dan Kai ooit heeft gedaan, ook hij is heerlijk om als kind te mogen hebben. De strijdbaarheid van Kai, zijn positieve instelling, het gemak waarmee hij de meeste behandelingen doorstaat, het snelle opkrabbelen na de diepe dalen, het totaal onverwachte geweldige nieuws dat hij in de laag risicogroep terecht kwam, de relatief lichte behandeling die daarbij hoort, het ondanks alles goed mee kunnen komen op school, de onverbrekelijke band die we gekregen hebben in de vele momenten dat we 1-op-1 met hem in het ziekenhuis waren, hij inspireert ons enorm en we zijn intens dankbaar dat hij "slechts" deze goed behandelbare vorm heeft (al blijft er angst natuurlijk, want goed behandelbaar betekent niet dat er 100% genezingskans is...). En ook de komst van ons soms wat stoute maar o zo lieve knuffelpoesje Livje geeft veel lol, vooral Vico is helemaal weg van haar (ik denk dat hij zich herkent in haar baldadige ongehoorzame streken). Het theorie-examen dat Erwin onverwacht toch haalde was ook een fijn momentje....

En dat we het volhouden komt ook door jullie, lieve mensen. Wat hebben we veel aan jullie gehad. Zonder uitputtend te willen zijn, want dat lukt nooit, hier zomaar even wat momenten waar we erg dankbaar voor zijn. Mijn lieve ouders die, ondanks de ziekte van papa, vaak opgepast hebben op Vico en/of Mika en altijd voor ons klaarstaan, mijn lieve schoonouders die klaar stonden wanneer het kon en ons verslaafd maakten aan het spelletje take 5, mijn broer en schoonzus die naar hengelo kwamen om Vico toch een verjaardag te geven, mijn schoonzus en zwager die precies op het moment dat de haren van Kai uitvielen met een pet kwamen met zijn naam, Claudette en stefan die de eerste weken voor Laika hebben gezorgd, agnes en jelmer die met traphekjes klaar stonden toen Kai die nodig had en trouw reageren op ons blog, Bianca en Peter die op een heel erg moeilijk moment Kai verasten met een boek van Geronimo Stilton over het geheim van dapper zijn (een schot in de roos, het bood zoveel steun en aanknopingspunten voor een goed gesprek, hij doet nu zelfs zijn spreekbeurt hierover), monique en ralph die me naar Mika reden toen ik niet mocht rijden, babette die ons steeds weer opbeurt met haar lieve blogreacties, onze fantastische buren die een opvang voor Vico creëerden toen het nodig was, regelmatig oppassen, mee gingen naar zwemles met Vico of een buggy kwamen brengen toen Kai niet mobiel was maar nog geen rolstoel had, de vriendjes van Kai die met prachtig weer binnen met Kai spelletjes kwamen doen en hem overal bij betrokken, de lieve ouders van de vriendjes van Kai en Vico die ons verrasten met een bos bloemen, een badgel, een leuk kadopakket en vooral veel aandacht, onze gastouder Ciska die flexibel mee beweegt met onze oppasbehoefte en een fijn "thuis" biedt voor de mannen, de school die zorgt dat wij geen zorgen over school hoeven te hebben en goed voor Kai en zijn klasgenootjes zorgen, de voetbal die Kai niet vergeet en de gelegenheid geeft zoveel als kan mee te doen, onze lieve collega's die aandacht hadden voor ons verhaal en ruimte gaven ons weer in te werken tot volwaardige collega's, onze leidinggevenden die ons vertrouwen gaven en de ruimte om onze weg terug te vinden zonder direct druk op ingewikkelde keuzes met verlofvormen (die nu in de laag risicogroep ook niet nodig zijn), de oud-collega's van de peel die onverwacht een lief kaartje stuurden of een kadootje, de vele stichtingen die vrijwillig en kosteloos onvergetelijke leuke dingen organiseren voor zieke kinderen... Ook dit is een heel lang lijstje en zoals gezegd, bij lange na niet uitputtend, ik had nog veel meer kunnen opnoemen... Allemaal bedankt! Jullie hebben geen idee hoe fijn dit alles was....

Vanavond gaan we 2013 uitzwaaien en 2014 verwelkomen. Helaas zullen wij eind 2014 nog steeds in de behandeling zitten, het voelt wel raar om niet kunnen denken: dan zijn we klaar... Maar echte dieptepunten of terugvallen zijn eigenlijk niet meer te verwachten, dus we komen er zeker goed doorheen. Er staan ook leuke dingen te gebeuren. Binnenkort komt de make a wish foundation langs om een droomwens van kai  te vervullen en we hebben ons opgegeven voor een weekje in villa pardoes. En we weten dat we er niet alleen in staan, dat geeft kracht!

Wij wensen iedereen een geweldig 2014, geniet van je gezondheid, pluk de dag, breng je dromen tot leven en koester de mensen waar je van houdt!

1. Gery (collega):
    Lieve mensen,

Wat mooi verwoordt, bijzonder....

Een hele goede jaarwisseling en allerbeste wensen voor 2014 voor jullie en iedereen die jullie ondersteunen.

Groeten Gery
  2. 31 december 2013
    Gert en ik wensen jullie al het goeds toe. En hopen dat alles op de goede weg door mag gaan. Liefs
  3. Fam. Roelofs:
    31 december 2013
    Ook wij wensen jullie een knallende jaarwisseling (zal wel lukken met kai en vico) en alle goeds voor 2014!!!!
  4. Bianca Spoolder:
    31 december 2013
    Jullie hebben dit jaar met zijn allen inderdaad wel heel veel voor de kiezen gekregen en dan nu ook Birgit nog. Het is te bizar voor woorden. Het is jammer dat juist jullie dit moet overkomen, zulke zorgzame en meevoelende mensen. Ik heb er bewondering voor hoe jullie hier mee omgaan, jullie proberen van iets negatiefs altijd weer iets positiefs te maken en laten in jullie blog zien dat het de kleine dingen zijn die er toe doen. Extra gezelligheid in huis of het ziekenhuis creeëren als je niet naar buiten kunt, lekker een film kijken of hapjes maken of natuurlijk een spelletje. Hier blijkt maar weer eens uit dat jullie je erg goed aan kunnen passen aan de moeilijke situaties en overal iets leuks uit proberen te halen i.p.v. in de put gaan zitten. Jullie zijn een inspiratie voor anderen. Vanavond sluiten we dit roerige jaar af en we hopen op een nieuw jaar met veel leuke dingen. Wij wensen jullie daarnaast voor 2014 een extra grote portie voorspoed! Want dat hebben jullie echt verdiend!

Groetjes Peter, Bianca, Nienke, Anne-Fleur en Puck
  5. Babette:
    Lieve, lieve, lieve Manuela, Erwin, Kai, Vico en Mika,
    Wat heb je dit mooi verwoord allemaal. Heb er spontaan een potje van moeten janken. :-) We kunnen het allemaal blijven herhalen, maar hoe jullie hier mee omgaan is werkelijk ongelooflijk knap en zoals Bianca al zei, een inspiratie voor anderen. Jullie band samen geeft jullie zoveel kracht en daar ben ik ontzettend blij om en dankbaar voor.
    En nu dat bericht van Birgit, ik schrik ervan. Het zou niet moeten mogen. Maar één ding is zeker, ook hier komen jullie doorheen, geen enkele twijfel.
    Ik wens jullie, en iedereen om jullie heen, voor 2014 heel veel geluk, liefde en vooral heel veel gezondheid.
    Dikke knuffel,
    Babette
  6. Heidi van Egmond:
    31 december 2013
    We hebben op een afstandje met jullie meegeleefd, met jullie verdrietige, opbeurende en bijzondere blog verhalen. Wat hebben wij veel bewondering voor jullie, wat een kracht hebben jullie!! Wij wensen jullie voor 2014 dan ook alle kracht en goeds toe. Veel liefs Ben, Heidi en Marly
  7. Jelmer Agnes Mirthe Joost Stijn:
    Lieve allevijf,
    wat een jaar inderdaad en wat een verdrietig nieuws ook van Birgit... Maar het is waar, jullie zijn allemaal stuk voor stuk ongelofelijke kanjers en inderdaad een inspiratie voor ons allemaal!! Wij zijn er enorm trots op jullie in onze vriendenkring te hebben en we hopen in 2014 heel veel mooie nieuwe prachtige momenten met elkaar te mogen beleven!!
    Love you all!!
    Dikke knuffel, Jelmer, Agnes, Mirthe, Joost & Stijn
  8. Henri en Annemarie Slijkhuis:
    Dag Manuela, Erwin, Kai, Vico en Mika,

Dank voor de prachtige wens voor 2014. Annemarie en ik wensen jullie dat ook graag toe. Het verleden is kenbaar, van het heden kun je genieten en de toekomst is altijd onzeker.
    Daarom is de laatste zin van jullie bericht ook zo prachtig.
    Nogmaals alle goeds voor 2014.

Met vriendelijke groeten,

Henri en Annemarie
  9. De Opa en Oma van Nienke en Anne Fleur:
    1 januari 2014
    Wij wensen jullie alle goeds voor 2014.
    Bewondering voor hoe jullie in dit leven staan
  10. Claudette:
    2 januari 2014
    Even geen woorden behalve een ontzettende doorweekte zakdoek ....
    Ik heb het al vaker tegen je gezegd, hoezeer wij jullie bewonderen om jullie doorzettingsvermogen, positiviteit, verbondenheid en inderdaad een inspiratie voor velen. 2014 moet een goed jaar worden dat kan niet anders en ook voor Birgit steken wij een extra kaarsje aan. Toppers zijn jullie, stuk voor stuk!
    Dikke knuffels van ons xxx